Δια χειρός Φαρμακοποιού

Διά χειρός φαρμακοποιού

Από το ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Ομοιοπαθητικών Φαρμακοποιών.

Εδώ και χρόνια , πριν ακόμη και από την κρίση , μόνιμη επωδός στις συζητήσεις για την ευημερία του φαρμακείου ( ως προς την αύξηση του τζίρου ακόμη τότε, ως προς την επιβίωση αργότερα ) ήταν η λέξη ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ.

 Αρχικά Διαφοροποίηση σήμαινε να μην έχεις τις ίδιες εταιρείες καλλυντικών με τους γείτονές σου φαρμακοποιούς.

Έπειτα, Διαφοροποίηση σήμαινε το περίφημο merchandising, η σηματοδότηση των κατηγοριών στο παραφάρμακο, να μην ψάχνει ο πελάτης, να μην αναγκάζεται να ρωτήσει. Εμφανίστηκαν τότε και διάφοροι επιτήδειοι, οι οποίοι αναλάμβαναν έναντι αστρονομικού ποσού να σου κάνουν το φαρμακείο να μοιάζει όσο γίνεται με σουπερ-μάρκετ.

Στην πορεία, η Διαφοροποίηση ήρθε με το ωράριο. Διευρυμένοι και μη. Στην πορεία προστέθηκε και το αποκαλούμενο Καμινο-ωράριο. Και η Διαφοροποίηση προχώρησε τόσο πολύ, που τουλάχιστον στο κέντρο της Αθήνας έγινε συνώνυμη του χάους.

Λίγες φωνές, καθ ‘όλη αυτήν την πορεία, εξηγούσαν ότι διαφοροποίηση σημαίνει να είσαι πάντα ένα βήμα μπροστά από αυτούς που προσπαθούν να σε αντιγράψουν, που προσπαθούν να σου υφαρπάξουν το αντικείμενό σου. Και είναι πολλοί αυτοί. Είναι πολλοί και είναι ακόμη πιο επικίνδυνοι όταν είναι συνάδελφοι γιατί γνωρίζουν τα τρωτά σημεία, γνωρίζουν τις αδυναμίες, γνωρίζουν τις δυσκολίες.

Ας το πιάσουμε λοιπόν από την αρχή. Η αρχή έγινε με τα καλλυντικά και η συνέχεια γίνεται τώρα με τα συμπληρώματα διατροφής και την εισαγωγή τους στις μεγάλες επιφάνειες. Είναι αδύνατον να ανταγωνιστεί ένα φαρμακείο τις τιμές, τις εκπτώσεις, τις προσφορές. Επιπλέον δεν είναι το πρόβλημα μόνο οι μεγάλες επιφάνειες αλλά και τα ηλεκτρονικά «φαρμακεία».

Ως προς τα ΜΥΣΥΦΑ είναι σε όλους γνωστή η μάχη που γίνεται.

Ποιο λοιπόν είναι εκείνο το κομμάτι που μας ανήκει ακόμη, που δεν έχουν ενδιαφερθεί τα «μεγάλα συμφέροντα» να αγγίξουν ακόμη? Το εργαστήριο. Βάσει νόμου, είμαστε υποχρεωμένοι να έχουμε εργαστήριο στα φαρμακεία μας. Είναι απαραίτητο για να πάρουμε άδεια λειτουργίας. Εδώ και πολλά χρόνια που συνδιαλεγόμαστε με φαρμακοποιούς έχουμε ακούσει διάφορους λόγους για τους οποίους συνάδελφοι δεν ασχολούνται με το εργαστήριο του φαρμακείου τους. Όλοι οι λόγοι σεβαστοί. Έλλειψη χρόνου, διάθεσης, χρημάτων, προσωπικού κτλ.

Ήρθε όμως η ώρα να του δώσουμε τη θέση που του αξίζει. Ήρθε η ώρα να στραφούμε σε αυτό που μας χαρακτηρίζει ως κλάδο, ως επάγγελμα, ως επιστήμονες.

Είμαστε φαρμακοποιοί.

Δε σπουδάσαμε τόσα χρόνια για να κάνουμε μεγάλες παραγγελίες στη Χ εταιρεία καλλυντικών ώστε να πάμε ταξίδι στην Ιταλία .

Δε σπουδάσαμε τόσα χρόνια για να πουλάμε τα συμπληρώματα ή τα φυτικά σκευάσματα των εταιρειών όπως οι εταιρείες θα ορίσουν στα φυλλάδιά τους.

Δε σπουδάσαμε τόσα χρόνια για να είμαστε πρατήρια.

Σπουδάσαμε για να παρασκευάζουμε, να συμβουλεύουμε, να προστατεύουμε, να κατευθύνουμε. Σπουδάσαμε για να έχουμε άποψη, θέση και να ξέρουμε πώς να την υποστηρίζουμε. Γιατί η Διαφοροποίηση τελικά είναι η Γνώση. Γνώση των φαρμάκων, των καλλυντικών , των φυτών, των ομοιοπαθητικών , των αιθερίων ελαίων, των ολιγοστοιχείων, των ιαμάτων Μπαχ, και το κυριότερο γνώση του πώς να τα συνδυάσουμε και να τα μετατρέψουμε σε ένα Γαληνικό Σκεύασμα, με την υπογραφή μας.

Και αυτός ο τομέας όμως κινδυνεύει. Και στις μέρες μας κινδυνεύει πιο πολύ μάλιστα. Γιατί εδώ είναι «εξ ιδίων τα βέλη». Εδώ και χρόνια κυκλοφορεί μία «θεωρία συνομωσίας». Ότι θα δημιουργηθούν τόσες απαιτήσεις για τη λειτουργία του εργαστηρίου του φαρμακείου που θα καταστεί εκ των πραγμάτων απαγορευτικό. Τότε λοιπόν θα έρθει ένας «σωτήρας», κατάλληλα εξοπλισμένος, και θα φτιάχνει τα γαληνικά για λογαριασμό μας. Πρατήρια  λοιπόν και πάλι. Όταν βλέπεις το τσουνάμι να έρχεται, δεν κλείνεις την πόρτα σου και ελπίζεις ότι εσένα θα σε προσπεράσει. Προετοιμάζεσαι.

Για αυτό το λόγο πρέπει να μπούμε στα εργαστήριά μας και να τα δούμε με κριτικό μάτι. Να ενημερωθούμε. Να εξοπλισθούμε. Να επενδύσουμε σε αυτά , αφού πρώτα κατανοήσουμε τις απαιτήσεις και τις ανάγκες. Γιατί και σε αυτόν το χώρο υπάρχουν σειρήνες.

Ενημέρωση και Εκπαίδευση. Η μόνη δικλείδα ασφαλείας. Ποτέ η έτοιμη λύση, όσο και πιο εύκολη να είναι δεν είναι η καλύτερη μακροπρόθεσμα. Τι είναι αυτό που θα κρατήσει τους πελάτες μας κοντά μας? Είναι λογικό ότι όσο και καλός πελάτης, ακόμη και φίλος να είναι δε θα αγοράσει από εμάς αυτό που μπορεί να βρει στο σουπερ-μάρκετ ή στο ιντερνετ ενδεχομένως και στη μισή τιμή από αυτήν που έχουμε εμείς. Αυτό που θα κρατήσει τους πελάτες μας κοντά μας, είναι αυτό που θα βρει μόνο σε εμάς. Μπορεί να είναι προϊόν. Μπορεί να είναι η συμβουλή. Μπορεί να είναι η αύρα. Μπορεί να είναι το ότι τον ακούμε.

Πρόσφατα αναρτήθηκε  το άρθρο ενός συναδέλφου για τις εταιρείες με τα ΜΗΣΥΦΑ που λανσάρουν «γωνιές» πώλησης των προϊόντων τους, στη λογική των σούπερ-μάρκετ. Λίγες μέρες μετά, εμφανίστηκε η πρώτη. Με σταντ τριπλής όψεως, σε κάθε όψη ένα προϊόν. Δεν αποδεχθήκαμε την  προσφορά. Ο πωλητής ξαφνιάστηκε. Λέει « μα οι περισσότεροι συνάδελφοί σας ενθουσιάστηκαν».

Θέλουμε να μας χρειάζεται ο πελάτης.

Θέλουμε να απευθύνεται σε μας ώστε να τον βοηθήσουμε στην καλύτερη επιλογή του όποιου σκευάσματος επιθυμεί.

Θέλουμε να έχουμε την ευκαιρία να παίξουμε το ρόλο μας. Και αν αυτό προκύψει , να τον αποτρέψουμε  από το να πάρει κάτι, αν δεν το χρειάζεται. Να του εξηγήσουμε τους κινδύνους, τις κακοτοπιές , τη λάθος πληροφόρηση που έχει πάρει από το γείτονα, από το ίντερνετ, ακόμη και από τη διαφήμιση της εταιρείας.

Θέλουμε να μπορούμε να του  εξηγήσουμε  ότι δε νοείται ομοιοπαθητικό σκεύασμα με 130 φάρμακα μέσα. Εκτός και αν η λογική του κατασκευαστή είναι ότι « δεν μπορεί, κάποιο από όλα θα πιάσει».

Θέλουμε να μπορούμε να του εξηγήσουμε ότι τα Ιάματα Μπαχ δεν έχουν βιολογική δράση. Δεν παίρνεις ίαμα Μπαχ  για τη χοληστερίνη.

Θέλουμε να μπορούμε να του εξηγήσουμε ότι η λυγαριά δε λαμβάνεται καθ’όλη τη διάρκεια του κύκλου όταν έχεις προ-εμμηνορυσιακό σύνδρομο αλλά λίγες μέρες πριν την εμφάνιση των συμπτωμάτων και ότι δεν είναι φυτική προγεστερόνη.

Θέλουμε να μπορούμε να του εξηγήσουμε ότι δε βράζεις ότι φυτό να’ναι για τις πέτρες στη χοληδόχο, ότι πρέπει να γνωρίζεις τη σύσταση του χολόλιθου, γιατί αν είναι ασβεστιούχος δε διαλύεται και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να προκληθεί κολικός. Με απεικονιστικές εξετάσεις διαπιστώνεται η φύση του χολόλιθου και ξέρεις αν μπορείς να παρέμβεις.

Θέλουμε να μπορούμε να του εξηγήσουμε ότι το κολλαγόνο δεν είναι για πάσα νόσο, όπως δεν ήταν παλιότερα το ιπποφαές, ή η σπιρουλίνα, ή η αλόη .

Θέλουμε να του εξηγήσουμε ότι το βήχειο (tussilago) που του πρότειναν για το βήχα έχει απαγορευθεί.

Θέλουμε να του εξηγήσουμε και πολλά άλλα, όλα προς όφελός του.

Θέλουμε να είμαστε Ο ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ ΤΟΥ.

Για να δικαιώσει λοιπόν ο φαρμακοποιός την εμπιστοσύνη που σταδιακά αποκτά ο πελάτης σε αυτόν , πρέπει να είναι στο ύψος των περιστάσεων. Πρέπει να έχει γνώσεις, να είναι ενημερωμένος, να είναι περήφανος και σίγουρος για τα σκευάσματα που του παραδίδει.

Ας στραφούμε στο εργαστήριό μας, ασκώντας το επάγγελμά μας ως λειτούργημα, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις μας και την επιστημονικότητά μας ως όπλο και ασπίδα ταυτόχρονα, υπηρετώντας όμως και  τα δικά μας συμφέροντα.

Όχι στα συμφέροντα άλλων.

Με υπευθυνότητα, σοβαρότητα και συνέπεια.